Etusivu / Suomeksi / Medialle / Tiedotteet / 2017 / Kepeä ja syvällinen Ryöstö seraljista
2017

Kepeä ja syvällinen Ryöstö seraljista

1.12.2016 12:59

Ohjaaja Katariina Lahti haluaa, että katsojan askel olisi kevyt hänen poistuessaan esityksen jälkeen Olavinlinnasta.

Lahden mielestä Wolfgang Amadeus Mozartin läpimurto-ooppera on paljon enemmän kuin pelkkä humoristinen ja harmiton merirosvoseikkailu.
”Oli ällistyttävää löytää tästä teoksesta se pohjaton rikkaus, mikä henkilöistä ja heidän suhteistaan avautuu. Yhtäkkiä ollaan tekemisissä ihan perustavanlaatuisten asioiden kanssa”, Lahti hämmästelee.
”Teoksen viritys on kuitenkin maanläheinen ja positiivinen.”
Mozart on tehnyt oopperansa wieniläiselle yleisölle, joka rakastaa eksotiikkaa ja värikylläistä viihdykettä. Mutta siinä on myös toinen taso, henkilöiden tunteiden labyrintti.
”Todellinen ryöstö ei tapahdu palatsissa vaan roolihenkilöiden ristiriitaisten tunteiden labyrintissa, ja siitä musiikkikin kertoo. Mozart loi uutta teatterikäsitystä, jossa henkilöt ovat todellisia ihmisiä, eivätkä kansanteatterista tuttuja vakiohahmoja.”
Ryöstö seraljista on sekoitus kansanomaisuutta ja korkealentoisuutta. Siinä leijuu vahvana valistuksen ja tasa-arvon henki, jossa Mozart kuvaa myös itävaltalaisen ja turkkilaisen kulttuurin suhdetta.
”Hän edustaa eurooppalaista näkökulmaa, mutta tekee samalla turkkilaisesta paššasta humaanin sankarin ja esittää molemmat kulttuurit tasa-arvoisina koomisine ja arvokkaine piirteineen”, Lahti sanoo.
”Tämä on keskeistä tulkinnassa, jossa tänä päivänä joudutaan automaattisesti ottamaan kantaa kulttuurien rinnakkaiseloon ja dialogiin. Itse haluan ohjauksessani korostaa Mozartin humanismia."

Ohjaajan kuninkuuslaji
Lahti kertoo nauttivansa oopperoiden ohjaamisesta musiikin energisoivan vaikutuksen takia. Ooppera on ohjaajan kannalta kuninkuuslaji, jossa tämä voi antaa esitykselle kaiken kokemansa.
”Musiikki on oopperan sielu. Ohjaajan tehtävä on kertoa sen tarina.”
Suomessa ihmiset tulevat useimmiten oopperaan katsomaan uusia tarinoita kun taas esimerkiksi saksalaisella kielialueella mennään katsomaan uusia esityksiä.
”Suurelle osalle Savonlinnan yleisöä ensi kesän Oopperajuhlat on ensimmäinen kerta, kun he näkevät tämän oopperan. Ohjauksen pitää sen vuoksi olla tunnistettava, emmekä voi olettaa että ihmiset tuntisivat tämän teoksen jo entuudestaan.”