OOPPERAA - Savonlinnan Oopperajuhlien ryhmäblogi

  • 16.4.2019 9.55

    On todettu, että vaikka Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) ei olisi säveltänyt mitään muuta kuin oopperaa, hän olisi jäänyt musiikin historiaan eräänä sen merkittävimmistä lahjakkuuksista. Kuten kaikki hyvin tiedämme, Mozartin sävellysluettelo on parinkymmenen oopperan lisäksi hämmästyttävän laaja ja monipuolinen ottaen huomioon säveltäjän melko varhaisen kuoleman. Ihmelapsi-Wolfgangin jo elämänsä ensimmäisen vuosikymmenen aikana alkanut tuotanto pitää sisällään melkeinpä kaikki tuon ajan olennaiset sävellysmuodot ja -tyypit. 

    Oopperoiden lisäksi Mozart sävelsi sooloteoksia, kamarimusiikkia, konserttoja ja sinfonioita sekä tietenkin myös kirkkomusiikkia, olihan hänen ensimmäinen ja lopulta ainoa vakituinen työnantajansa Salzburgin arkkipiispa. Salzburgin työvuosina (1773-1781) sävelletty kirkkomusiikki käsittää mm. useita messuja, perinteiseen viisiosaiseen messumuotoon ja -tekstiin tehtynä. Teokset olivat pääosin missa brevis (lyhyt messu) -tyyppisiä n. puolen tunnin mittaisia kokonaisuuksia, eivätkä ne kuulu Mozartin keskeiseen tuotantoon muutamaa poikkeusta (mm. ”Kruunajaismessu”) lukuun ottamatta. Arkkipiispalle sävelletty musiikki tuntuu todellakin olleen tuolloin vasta aikuistuvan säveltäjämestarin pakkopullaa.

    Savonlinnan Oopperajuhlien ensi kesän ohjelmistossa oleva Messu c-molli ei kuulu noiden edellä mainittujen kirkkoteosten joukkoon. Toistuvien työnantajansa kanssa käytyjen riitojen jälkeen Mozart irtisanoutui Salzburgin työpaikastaan, muutti Wieniin, rakastui, meni naimisiin ja sai uudessa kotikaupungissaan heti melkoista menestystä uusimman oopperansa (Ryöstö seraljista v. 1782) ansiosta. Samoihin aikoihin hän oli myös alkanut kirjoittaa uutta musiikkia messutekstiin. Historiankirjat eivät ihan tarkasti pysty kertomaan varsinaista syytä uuden messumusiikin säveltämiselle, mutta tosiasia on se, että kun Mozart syksyllä 1783 palasi Salzburgiin tuoreen vaimonsa Constanzen kanssa, hän toi mukanaan puolivalmiin messun, joka sellaisenaan siellä myös esitettiin. 

    On arveltu, että Mozart kenties halusi uuden, vaikkakin vain osittain valmiina olevan sävellyksen avulla lepytellä isäänsä, joka ei ollut antanut pojalleen avioliittolupaa. Toisen teorian mukaan uutta messua olisi alettu säveltää erityisesti Constanzea ajatellen, olihan tämä ilmeisen lahjakas ja taitava sopraanolaulaja ja lauloi sopraano-osuudet myös Salzburgin kantaesityksessä. Voihan myös olla, että Mozartin tarkoituksena oli tämän musiikin avulla esitellä vaimonsa musiikilliset taidot paitsi isälleen, myös muille salzburgilaisille.

    Niin tai näin, merkillepantavaa kuitenkin on nimenomaan sopraanolle kirjoitetun musiikin olennaisen tärkeä osuus messukokonaisuudessa. Molemmat laajat soolonumerot, Laudamus te ja Et incarnatus est ovat mitä hienointa Mozart-musiikkia ja on helppo kuvitella, että nuori ja oletettavasti ainakin tuolloin vieläkin tosirakastunut Mozart sävelsi ne vaimonsa lauluääntä ja sen mahdollisuuksia ajatellen. Jos tämä pitää paikkansa, on todettava ihan yksikantaan, että Constanze (os. Weber) oli teknisesti taitava ja laajaäänialainen sopraano, sen verran haastavaa materiaalia varsinkin viimemainittuun numeroon Mozart on sopraanolle kirjoittanut. 

    Kuten tuli jo todettua, Salzburgin kantaesityksen aikaan Messu c-molli oli pahasti keskeneräinen ja sellaiseksi se myös jäi. Vaikka Mozart täydensikin sävellystään myöhemmin, ei siitä koskaan tullut valmista, koko messutekstikokonaisuutta sisältävää teosta. Kuten säveltäjämestarin viimeiseksi jäänyttä sävellystä, Requiemia, myös c-molli-messua on täydennetty ja orkestroitu myöhemmin, mutta kyllähän se messumuotoa ajatellen torso on ja sellaisena pysyy: uskontunnus, Credo, on kirjoitettu vain noin puoliväliin saakka ja viimeinen, Agnus Dei -osa puuttuu kokonaan. 

    Samoin musiikillisesti, paitsi puutteellista orkestraatiota, myös solistiosuuksia ajatellen teos tuntuu keskeneräiseltä. Aiemmin mainittujen sopraanosoolojen (mukana myös yksi kahden sopraanon duetto) keskeisyys korostuu myös siinä, että mieslaulajille Mozart ei ehtinyt kirjoittaa kokonaisuuteen kovinkaan paljoa. Bassosolistin osuus on suorastaan epäkiitollinen, onhan hän mukana ainoastaan teoksen päättävässä Benedictus-solistikvartetissa, eikä tenorillakaan ole yhtä tertsettoa enempää laulettavaa.

    Kaikkine puutteineenkin Messu c-molli on musiikillisesti aivan upea teos, joka Requiemin rinnalla on lunastanut paikkansa Mozartin suosituimpien ja eniten esitettyjen kirkkomusiikkisävellysten joukossa. Se, mitä Mozart jälkeensä tämän teoksen osalta jätti, ja jota myöhemmät sukupolvet ovat viimeistelleet, on kuulijan kannalta todella nautinnollista vastaanotettavaa. Vaikka soolonumerot ovatkin olennaisia, kyllähän kirkkomusiikkiteosten keskiössä ovat myös kuoro-osuudet ja kylläpä kuorolle onkin kirjoitettu hienoa, haastavaa, mutta myös äärimmäisen kiitollista laulettavaa. Sekakuoron 4-ääninen peruskokoonpano laajenee usein viisiääniseksi tai 8-ääniseksi kaksoiskuoroksi. 


    Ensikesäinen c-molli-messun esitys lauletaan ja soitetaan 30 vuotta sitten kuolleen entisen taiteellisen johtajamme Matti Talvelan muistoksi ja tullee toteutukseltaan olemaan niin upea, kuin se yleensä ottaen ”savonlinnalaisin” voimin mahdollista on. Konserttipaikkana erityisesti Talvelalle niin tärkeä Kerimäen jättimäinen puukirkko, kuorona Savonlinnan Oopperajuhlakuoro, orkesterina Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri, solistikvartetti Tuuli Takala, Marjukka Tepponen, Jussi Myllys ja Sami Luttinen on todellista suomalaista kärkikaartia ja kapellimestarina erityisesti viime aikoina monella tavoin vahvasti esillä ollut monilahjakkuus Jaakko Kuusisto. Aika täydellistä, sanoisin!

    Oman kuriositeettinsa messun esitykselle antaa myös se tosiseikka, että kaikki neljä solistia ovat Savonlinnan Oopperajuhlakuoron entisiä laulajia. Komea todiste siitä, että SOJK todellakin on solistihautomo, jollaiseksi sen aiemmassa blogissani olen nimennyt.

    Itse odotan tältä esitykseltä todella paljon, omassa kesäkalenterissani se on eittämättä eräs festivaalikautemme musiikillisia kohokohtia. Erityisen kiinnostavaa on kuulla viimekesäisiä Faust-produktiomme Margaretoja, Tuulia ja Marjukkaa yhdessä ja mm. sitä, miten heidän helisevät sopraanonsa sulautuvatkaan toisiinsa Domine-osassa. 

    Ja jos joku kuuntelutärppi tämän konsertin tiimoilta pitää vielä antaa, on se ehdottomasti tuo Mozartin oletettavasti Constanze-vaimolleen säveltämä Et incarnatus est -osa. Vaikka säveltäjä itse kenties olisikin viimeistelyssään (jos siis teoksen olisi viimeistellyt) orkestroinut kyseisen osan jotenkin täyteläisemmäksi, on sen nykyinen, aika ohut soitinnus hieno tilaisuus neljän taitavan solistin; sopraanolaulajan, huilistin, oboistin ja fagotistin yhteistyölle. Sitä, kuinka taitavasti Mozart tässä osassa onkaan sulauttanut lauluäänen osaksi puupuhaltimia, ei voi kuin ihailla.

    Jos teosta ei tunne entuudestaan, jo pelkästään tuo osa kannattaa kuunnella vaikkapa osana pääsiäisen viettoa. Kuunnella, vaikuttua, ihastua ja päättää sitten tulla kuuntelemaan tuo sama elävänä esityksenä ensi kesänä Kerimäen kirkkoon. Et incarnatuksen kahdeksanminuutisen lisäksi kun tarjolla on niin paljon muutakin, ja kuten on tullut jo todettua: ihan ihaninta Mozartia.

  • 28.2.2019 9.44

    Gioachino Rossini (1792-1868) mainitaan usein ensimmäisenä, kun luetellaan italialaisen oopperataiteen ehkä kaikkein hedelmällisimmän ajanjakson, romantiikan tyylikauden merkittäviä säveltäjiä. Monesti esille nostetaan ainakin viisi tärkeää nimeä, joita ovat Rossinin lisäksi Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini, Giuseppe Verdi ja Giacomo Puccini. Kaikki he ovat jääneet oopperakirjallisuuden historiaan useiden edelleen suosittujen mestariteostensa ansiosta. 

    Edellä mainitusta viisikosta varsinkin Rossinille ja Donizettille oopperoiden säveltäminen tuntui olevan erityisen helppoa ja nopeaa; uusia kantaesityksiä syntyi nopeimmillaan kuukauden, kahden välein. Osin moiseen työskentelytahtiin vaikutti toki myös se, että tuon ajan tapojen mukaisesti molemmat hyödynsivät uusissa teoksissaan jo aiemmin sävellettyä materiaalia, aarioita ja laajempiakin kohtauksia, vain tekstiä uuteen librettoaiheeseen sopivaksi muokaten.

    Vuonna 1816 kantaesityksensä saanut koominen ooppera (melodramma buffo) Il barbiere di Siviglia, Sevillan parturi on Rossinin neljänkymmenen oopperan kokonaistuotannosta seitsemästoista. Aiemmin säveltämiensä teosten ansiosta hän oli tuolloin jo saavuttanut vankan suosion paitsi kotimaassaan, myös muualla Euroopassa. 

    Sevillan parturin libretto perustuu ranskalaisen kirjailijan Pierre-Augustin Caron de Beuamarchais’n näytelmään, joka oli sävelletty oopperaksi jo muutaman kerran aiemminkin; aikansa tunnetuin versio oli Giovanni Paisiellon tekemä ja myös Rossinin hyvin tuntema. Beaumarchais’n kolme Figaro-aiheista näytelmää olivat innoittaneet oopperasäveltäjiä enemmänkin, tärkeimpänä esimerkkinä Wolfgang Amadeus Mozartin v. 1786 säveltämä näytelmätrilogian toinen osa, Figaron häät. 

    Vanhempien mestareiden teosten suosio ei kuitenkaan pelottanut Rossinia, vaan hän tarttui tähän suosittuun aiheeseen ja sävellystyöhön ryhdyttyään teos syntyi hänelle tyypilliseen tapaan sujuvasti ja nopeasti, legendan mukaan jopa 13 päivässä. Ja vaikka Sevillan parturin kantaesitys Roomassa ei ihan onnellisimpien tähtien alla sujunutkaan, teos osoittautui hyvin nopeasti todelliseksi yleisönsuosikiksi ja sitä alettiin esittää ympäri oopperamaailman. Edelleenkin se on Rossinin oopperoista suosituin ja esitetyin.

    Tyylillisesti Sevillan parturi nojaa vielä vahvasti klassisen kauden italiaiseen oopperaperinteeseen. Siinä on siis runsaasti cembalosäestyksellisiä resitatiiveja, joiden aikana tarinaa viedään vauhdikkaasti eteenpäin. Varsinkin aarioiden aikana juonen eteneminen puolestaan pysähtyy johonkin tiettyyn tunnelmaan tai ajatukseen ja niiden keskeisenä rakennusaineina ovat jo barokkiaikana vahvasti esillä olleet erilaiset musiikilliset korukuviot, koloratuurit. Vaikka Sevillan parturi usein luokitellaankin varhaisromanttiseksi oopperaksi, se on musiikillisesti lähempänä Mozartia kuin esim. Verdiä. Figaron häistä Sevillan parturiin on melkeinpä sama määrä vuosia kuin Parturista Nabuccoon (kantaesitys 1842), mutta Verdin dramaattisen intohimoinen sävelkieli ja ilman resitatiiveja etenevä musiikillinen tarinankerronta on Figaron häihin ja Sevillan parturiin verrattuna kuin täysin eri maailmasta. 

    Jos Mozart ja hänen libretistinsä Lorenzo Da Ponte sisällyttivät Figaron häiden tekstiin koomisten ainesten lisäksi tummempiakin sävyjä, Rossinin ja libretisti Cesare Sterbinin yhteistyön tulos on aika klassinen buffo-ooppera. Kreivi Almavivan ja Rosinan rakkaustarina saa siis täyttymyksensä monien kommellusten, sekaannusten, väärinkäsitysten, valepukuihin pukeutumisten ja muiden farssinomaisten tapahtumien kautta. Melkeinpä kaikki keskeiset roolihenkilöt; Almaviva, Rosina, Figaro, Bartolo, Basilio ja Berta ovat enemmän tai vähemmän karikatyyrihahmoja, jos heitä vertaa merkittävän paljon moniulotteisempiin samannimisiin Figaron häät -oopperan henkilöihin.

    Sevillan parturi ja Figaron häät, näytelminä kronologisesti siis tässä järjestyksessä, ovat joka tapauksessa mainio pari oopperakirjallisuudessa, niin paljon niillä ainakin minun mielestäni on yhteistä, paitsi roolihenkilöidensä, myös musiikkinsa takia. Tottahan toki molemmilla mestareilla on oma tunnistettava sävelkielensä, eikä Rossini varmastikaan pyrkinyt Mozartia matkimaan, vaikka hän wieniläismestarin musiikin hyvin tunsikin ja sitä arvosti. ”Hän oli nuoruuteni ihanne, kypsien vuosieni epätoivon aihe ja vanhuuteni lohtu” on Rossini suhteestaan Mozartiin tiettävästi lausahtanut. Olisi todella mielenkiintoista joskus kuulla ja nähdä nämä teokset peräkkäisinä iltoina (peräkkäin saman päivän aikana voisi olla vähän liian kova pala sekä esittäjille että kuulijoille) samalla lavalla, samoissa puvuissa ja lavastuksissa, saman ohjaajan työstäminä. Laulajia toki pitäisi hieman vaihtaa, koska esim. Almaviva on Mozartin teoksessa baritoni ja Rossinilla tenori, mutta sopivan samankokoisin solistein samalla tavalla maskeerattuina tämäkään ei olisi mikään ongelma.

    Oletan, että näin lienee joskus jossain tehtykin, niin itsestään selvältä tämä ajatus tuntuu. Mutta jos ei ole, oheinen idea on vapaasti hyödynnettävissä. Pitääkin keskustella asiasta tulevan taiteellisen johtajamme Ville Matvejeffin kanssa… Noh, ehkäpä tämä teospari ei kuitenkaan ole sellaista Olavinlinnan perusohjelmistoa, että ne molemmat saman festivaalikauden aikana meillä esillä tulevat olemaan, eivät ainakaan omina tuotantoina.

    Figaron häät on ollut Oopperajuhlien ohjelmistossa vierailutuotantona parikin kertaa, mutta tuleva kesä on se ensimmäinen, jolloin Sevillan parturipuoti pystytetään Olavinlinnan lavalle, lavastaja Antti Mattilan piirustusten mukaisesti. Sevillan parturin myötä myös Savonlinnan Oopperajuhlien ohjelmistohistorian säveltäjäluettelo saa uuden nimen, yhtään Rossini-oopperaa ei Oopperajuhlilla ole aiemmin kuultu eikä nähty. Ohjelmistossamme on kaiken kaikkiaan hyvin harvoin ollut tarjolla koomista oopperaa, omana tuotantona Olavinlinnassa ei oikeastaan koskaan aiemmin. Siksikin Il barbiere di Siviglian ensi-iltaan kohdistuu erityisen suurta odotusta ja mielenkiintoa. Ohjaaja Kari Heiskanen on luvannut meille aidon farssin kaikkine siihen liittyvine tykötarpeineen. Mitä tämä lupaus sitten käytännössä tarkoittaneekaan, sen näemme ja kuulemme heinäkuussa.

  • 25.1.2019 11.15

    Savonlinnan Oopperajuhlakuoron riveissä on festivaalin toisesta tulemisesta, vuodesta 1967 lähtien ollut oikeastaan aina nuoria laulunopiskelijoita, jotka ovat kehittymässä kohti solistiuraa. Monille SOJK-vaihe on saattanut olla jopa käänteentekevä kokemus, se viimeinen iso hyppäys opiskelijasta solistitehtäviin.


    Vuoden 1967 kuorossa lauloivat mm. Jorma Hynninen ja Matti Salminen. Viimemainittu sai jo tuolloin pientä esimakua tulevasta, Fidelio-oopperan 2. vangin muutaman repliikin soolo-osuuden myötä. Oheinen kuva vuoden 1968 Trubaduurin kuorolaisista Azucenaa laulaneen Raili Kostian taustalla esittelee meille Hynnisen ja Salmisen lisäksi myös kolmannen tulevan Savonlinnan ja Kansallisoopperan vakiosolistin, Jorma Falckin.

    Kuoromiehet Raili Kostian takana: Salminen, Hynninen ja Falck. 
    Savonlinnan Oopperajuhlien nykyinen taiteellinen johtaja, suomalaisista tenorilaulajista kaikkein komeimman kansainvälisen uran tehnyt Jorma Silvasti tuli Savonlinnan oopperakuoroon (kuoron tuolloinen virallinen nimi) ensimmäisen kerran kuusitoistavuotiaana koulupoikana Sallisen Ratsumiehen kantaesityskesänä v. 1975. Sibelius-Akatemian lauluopintojen alkaessa viisi vuotta myöhemmin Jorma oli siis jo rutinoitunut oopperakuorolainen, eikä olekaan ihme, että lauluopinnot Helsingissä jäivät yhteen lukukauteen ammattilaisuran käynnistymisen myötä. Ensin kiinnitys Kansallisoopperan, sitten Frankfurtin oopperan kuoroon, ensimmäinen solistikiinnitys Krefeldin oopperaan, paluu Savonlinnaan ja Timo Mustakallio -laulukilpailun voitto 1982. Siitä vielä vuosi ja Jorma oli valmis, 24-vuotiaana, laulamaan Taikahuilun keskeistä tenoriroolia, Taminoa, jonka hän omien sanojensa mukaan oli kuorovuosinaan oppinut ulkoa Kimmo Lappalaista kuunnellessaan.
    7. mieskuorolainen vasemmalta, lippalakkipäinen poika: Kyllä, se on Jorma Silvasti omaksumassa solistilaulamisen mallia Heikki Toivaselta.
    Jorma Silvastin urakehitys oli toki suoraviivaisen nopea, mutta muuten ei siis lainkaan poikkeuksellinen. Koska itse lauloin Oopperajuhlakuorossa yhtäjaksoisesti yli 20 vuotta ja senkin jälkeen organisaation muihin töihin siirryttyäni olen ollut tiiviissä yhteydessä kuoroon, olen päässyt kirjaimellisesti vierestä seuraamaan useita vastaavia tapauksia. Juha Kotilainen ja Jukka Rasilainen tulivat kuoroon vuotta minua myöhemmin, Jyrki Korhonen siitä parin vuoden kuluttua ja sitten vuosi toisensa jälkeen uusia nuoria kasvoja, jotka yhden tai muutaman kuorovuoden jälkeen poistuivat niistä ympyröistä. Joku lähti ulkomaisille lavoille, joku kiinnitettiin Kansallisoopperaan ja itse asiassa aika moni palasi jonkun vuoden kuluttua takaisin Olavinlinnaankin, nyt solistitehtävissä. Raimo Sirkiä, Ulla Sippola, Lilli Paasikivi, Timo Kuusisto, Anna-Kristiina Kaappola, Heikki Kilpeläinen, Aki Alamikkotervo, Juha Riihimäki, Ritva-Liisa Korhonen, Petri Lindroos, Jussi Myllys, Sami Luttinen, Laura Nykänen, Juha Uusitalo… Muun muassa heidät kaikki minä opin tuntemaan ensin kuorokavereina Olavinlinnan lavalla, myöhemmin vasta solisteina.

    Jo pelkästään kotimaisten laulukilpailujen osallistujalistoja, usein myös palkittujen luetteloa katselemalla Savonlinnan Oopperajuhlakuoron merkitys solistihautomona korostuu. Oopperajuhlien yhteydessä järjestettävän Timo Mustakallio -laulukilpailun palkituissa kyseinen teema nousee jopa poikkeuksellisen vahvasti esiin. Edellä mainituista löytyvien Mustakallio-menestyjien lisäksi mm. Laura Pyrrö, Marjukka Tepponen, Miina-Liisa Värelä, Markus Nieminen, Jussi Merikanto, Hanna Rantala, Alina Heikkilä (nyk. Koivula), Tuuli Takala, Pihla Terttunen ja Markus Suihkonen ovat kaikki entisiä SOJK-laulajia.

    Myös tämänvuotisia Lappeenrannan laulukilpailuja seurasin jopa hieman ylpeänä, olivathan mm. kaikki semifinaaliin selviytyneet mieslaulajat ”meikäläisiä”, naisten finaalissa heitä oli kolme: jo mainitun Alina Koivulan lisäksi Annika Leino ja Irina Nuutinen, joka jatkaa kuoron riveissä myös ensi kesänä.

    Eikä SOJK ole ollut solistihautomo pelkästään suomalaisille nuorille laulunopiskelijoille. Jo neljännesvuosisadan ajan Savonlinnan Oopperajuhlakuoro on ollut kansainvälinen ryhmä, enimmillään sen riveissä on saman kauden aikana laulanut kuorolaisia kolmestatoista eri maasta. Suomalaisten laulajien lisäksi suurin ryhmä on tullut etelästä, Eestistä. Niinpä kun viime syksynä piipahdin Estonia-teatterissa nauttimassa kyseisen oopperatalon ja José Curan yhteistyön tuloksena syntynyttä Lännen tyttö -oopperaa, oli mukava katsella lämpiössä talon solistien kuvagalleriaa. Kuvaston uusimpina jäseninä komeilivat tutut kasvot: tenori Mehis Tiits ja basso Raiko Raalik, jotka molemmat lauloivat vielä viime kesänä Olavinlinnassa kuorolaisina. Toistaiseksi merkittävimmän kansainvälisen uran tehnyt eestiläinen entinen SOJK-laulaja on eittämättä kaikki keskeisimmät eurooppalaiset oopperanäyttämöt valloittanut Ain Anger. Siinä on upea basso, jonka paluuta Olavinlinnaan ainakin minä mieluusti toivon ja odotan!
    Uusia solistikuvia Estonia-teatterin lämpiön seinällä.
    Miksi Savonlinnan Oopperajuhlakuorosta on muodostunut mainitun kaltainen nuorten laulajien koulutuskeskus? SOJK on ainakin Suomessa ainutlaatuinen kasvu- ja kehitysympäristö nuorelle laulajalle. Missään muualla maassamme ei kenties parikymppinen, vasta opintojensa alkutaipaleella oleva laulunopiskelija pääse niin syvästi sisälle huippuluokan oopperantekemisen ytimeen! Suuri lava, upea akustiikka, Olavinlinnan ainutlaatuinen tunnelma, kansainvälisen tason produktiot mestariohjaajineen ja -kapellimestareineen, ja ennen kaikkea: merkittäviä kansainvälisiä lavoja kiertävät maineikkaat laulajat yhdistettynä nuoriin tulokkaisiin. On ihan selvää, että tämä ympäristö antaa nuorille laulajille jotakin sellaista, jota ei minkään musiikkikorkeakoulun laulutunneilta tai opiskelijaproduktioista löydä. Ilta illan jälkeen sekä harjoitus- että esityskaudella he pystyvät imemään vaikutteita laulutaiteen korkeimmalta tasolta. Ääniluokasta ja -tyypistä riippumatta nuorille opiskelijoille ”lauletaan eteen” sellaista mallia, josta kannattaa ottaa oppia ja jota kohti omaa laulamistaan suunnata. Jorma Silvastin Taminon roolin opiskelu Kimmo Lappalaisen johdolla (Lappalaisen sitä itse tietämättä) on tästä konkreettinen esimerkki.

    Hyvin todennäköisesti Savonlinnan Oopperajuhlakuoron tämänvuotisessakin kokoonpanossa laulaa joku tulevaisuuden oopperasolisti. Osa nykyisistä kuorolaisista on jo tähän mennessä laulanut rooleja niin Kansallisoopperassa, Estonia-teatterissa kuin hieman pienemmissä produktioissa ”maakunnissa”. Jorma Silvastin linjauksena on ollut miehittää mahdollisuuksien mukaan kesän tuotantoja niin, että joitakin rooleja annetaan nimenomaan nykyisten kuorolaisten laulettavaksi. Näin on myös tulevana kesänä, jolloin kaikissa kolmessa omassa tuotannossamme tullaan kuulemaan solisteja kuoron riveistä. Hieno periaate, jossa Jorma jatkaa Savonlinnan Oopperajuhlien menneiden vuosikymmenien perinnettä, ja joka omalta osaltaan pitää huolta siitä, että SOJK:n rooli solistihautomona säilyy!
    Savonlinnan Oopperajuhlakuoron kauden 2019 1. kuoroleirillä bassojen eturivin laitimmaisena Henri Uusitalo: Kansallisoopperan roolidebyytti (Vanginvartija Toscassa) tehty, Lappeenrannan laulukilpailujen semifinaaliin ylletty, mutta tuleva kesä tehdään töitä Olavinlinnassa kuorolaisena.

Kurkista kulisseihin

Tervetuloa tutustumaan Savonlinnan Oopperajuhlien OOPPERAA-blogiin. Tähän blogiin kirjoittaa ihmisiä eri puolilta Oopperajuhlien organisaatiota: ympäri vuoden työskenteleviä ja myös kesäajan kausityöntekijöitä.

Oopperajuhlat järjestetään ensi kesänä 5.7.-3.8.2013. Seuraa kuinka juhlavuoden valmistelut etenevät eri rintamilla talven, kevään ja kesän aikana huipentuakseen sitten heinäkuuhun 2013.

Oopperajuhlien henkilökunnalla on ollut myös henkilökohtaisia blogeja, joihin voit tutustua oikean laidan linkeistä.
Savonlinnan Oopperajuhlien sivuilla käytetään evästeitä käytön optimoimiseksi. Lue lisää. Voit estää evästeiden käytön selainasetuksista.
OK